Job werkt sinds februari 2020 als Hardware Engineer bij Gepro. Na het behalen van zijn Bachelor of Science kon hij bij ons aan de slag met de ontwikkeling van een RF-product die moet voldoen aan de machineveiligheid eisen.
De technologie van RF is in de IoT wereld al jaren niet meer weg te denken, en wordt op steeds innovatievere wijze toegepast. Maar ook machineveiligheid kan een thema zijn.
Tijdens een productontwikkeling worden veel fases doorgelopen, waar we te maken krijgen met vraagstukken én uitdagingen. Via deze blog licht Job graag toe hoe dit allemaal in zijn werk gaat.

Job, hoe is dit RF-product die voldoet aan machineveiligheid norm tot stand gekomen?

Een klant van Gepro ondervond problemen met hun systemen. De RF-technologie was daar verouderd en de klant had nieuwe inzichten en wensen die om een ontwikkeling vroegen. Wij hebben het voortouw genomen en konden perfect onze standaard werkwijze van co-development toepassen.

Bij dit project zijn we nagenoeg vanaf scratch begonnen met een oriënterend vooronderzoek en het opstellen van specificaties. In deze beginfase hadden we extra veel contact met de klant om te zorgen dat we op één lijn zaten én bleven om zo een complete Customer Requirement Specification (CRS) op te stellen.

Prototypes besteld

De tweede batch prototypes is reeds besteld en zodra die binnen zijn, zullen deze getest worden. Bij de eerste batch zijn uit de testen goede (verbeter)punten gekomen die we hebben toegepast op het nieuwste design. We hopen nu natuurlijk dat er geen verbeterpunten meer zijn, en dat geeft gezonde spanning.

Na het afronden van de testen is het grootste deel van de klus op hardware gebied afgerond en zal het project worden overgedragen aan onze software engineers. Zij gaan aan de slag met de applicatie en zorgen ervoor dat de hardware optimaal gebruikt kan worden en het RF-product precies naar de wens van de klant functioneert.

Teamwork

Tijdens mijn proces werd ik veelal ondersteund door Bert-Jan, Teamlead Hardware – Gepro. Hoewel ik de leiding over het project heb, is Bert-Jan nauw betrokken bij de ontwikkeling. Bij belangrijke keuzes en andere besluitvorming kom ik met een voorstel en overleggen we gezamenlijk de opties.


Naast overleg met mijn collega’s intern heeft Gepro ook een samenwerking met consultancybureau Alten, wij benaderen hen vaker als sparringspartner, met name op gebied van machineveiligheid. Deze samenwerking werkt twee kanten op én zorgt ervoor dat een product nog meer kan voldoen aan de kwaliteitseisen van de klant.

Wat heb je allemaal geleerd tijdens deze opdracht op gebied van machineveiligheid?

Bij dit project heeft machineveiligheid een belangrijke rol. Functional Safety of Electrical/Electronic/Programmable Electronic Safety-related Systems om specifiek te zijn. Dat is de titel van de IEC 61508 norm, waarbij een bepaald Safety Integrity Level (SIL) voor het product behaald moet worden.


Een voorafgaande risicoanalyse resulteert in de hoogte van het level dat afhankelijk is van de toepassing en het systeem, bijvoorbeeld SIL2. Vervolgens kan er in het ontwerp en tijdens de realisatie naar gehandeld worden om dat level te behalen.

Machineveiligheid en risicoanalyse klinkt complex

Dit klinkt complex. En dat is het ook. Voor mij was dit onbekend terrein maar ook voor Gepro was de functional safety een nieuw onderwerp. In de tussentijd hebben we veel geleerd, maar regelmatig leren we nog nieuwe dingen over alles rondom SIL.

Helaas is SIL is niet even kort uit te leggen, maar mijn ervaring is dat je je perspectief echt moet verleggen. We zijn gewend om functioneel te denken tijdens de productontwikkeling. Het product moet tenslotte werken.

Machineveiligheid en SIL vereist dat je je perspectief echt moet verleggen.

Bij functional safety kijk je echter vanuit een veiligheidspunt naar het product, waarbij functionaliteit irrelevant is. Een voorbeeld op systeemniveau: Bij een hoogwerker maakt het niet meer uit dat deze niet meer te besturen is. Het gaat er juist om dat de bak niet plotseling neer beneden stort.

Machineveiligheid mag geen sluitpost zijn

Dat is ten alle tijden belangrijker dan het opereren van de hoogwerker. Zo klinkt en is dat logisch. Toch heb ik gemerkt dat in de praktijk vaak functioneel wordt gedacht en de veiligheid achterwege kan blijven (waar je dus attent op moet zijn). Het ontwerp van een product is immers gebaseerd op functionaliteiten.

Bij functional safety kan het ontwerp echter beïnvloed worden ten behoeve van veiligheid en soms zelfs ten koste van functionaliteit. Dat vergt een hele andere manier van denken.

Job is als hardware afstudeerder bij Gepro (nu bekend als Baulds) binnengekomen, wil jij weten welke mogelijkheden wij hebben voor jou?
Klik dan hier.